فراخ مشوية بصوص الباربكيو والبرتقال
ده فيديو للوصفة كاملة بالتفصيل👇 الطريقة كاملة مكتوبة تحت برده😘
مقادير4 فرخات (عزومة )
4 فرخات
ملعقة صغيرة باربكيو صوص
نصف ملعقة كبيرة عسل اسود 7.5 ملى
ملعقة خل ابيض 15ملى
عصير برتقالة
تلت كوب مياه 85ملى
2 حبة بصل مفرومة
ملعقة صغيرة توم
حبة طماطم مبشورة
ملح ( حسب الرغبة)
2ملعقة صغيرة زعتر
نصف ملعقة صغيرة شطة
ملعقة ونصف صغيرة فلفل اسود
ملعقة صغيرة اكليل الجبل ( روز مارى)
الخضروات
طماطم مكعبات
بصل جوليان
بطاطس مكعبات
طريقة التحضير
نضع فى بولة الباربكيووالعسل الاسود ونضيف ليهم الخل ونضيف عليهم عصير البرتقالة ثم نضيف المياه ونقلبهم جيدآ
نضيف ليهم البصل ونضيف الطماطم المبشورة ونضيف كل البهارات المذكورة فى
المقادير ونقلبهم جيدآ لتصبح تتبيله الفراخ جاهزة
نحشى الفراخ بالتتبيلة من الداخل والخارج وتحت الجلد لكى تدخل التتبيلة فى كل منطقة فى الفراخ ونترك الفراخ فى التتبيلة ليلة كاملة ( ولو انتى مستعجلة اتركيها فى التتبيلة ساعتين فقط على الاقل ) كل ما تقعد فى التتبيلة اكتر الطعم حيكون مثالى اكتر
ملحوظة ( نترك ربع التتبيلة لتتبيل الخضار وقت السوا )
وبعد الفراخ ما اتبلت نضع الخضار فى الصنية وعليه جزء من بصل التتبيلة ونقلبهم جيدآ ونضيف عليه الفراخ ونربط اقدامها علشان الشكل الجمالى
نغطى الصنية بورق زبدة وعليه ورق فويل وندخله الفرن على درجة حرارة 200 لمدة
ساعة وربع ثم نخرجها ونزيل من عليها الورق وندخلها الفرن مرة اخرى لكى تصبح
دهبية اللون ومقرمشة من الجلد
وبألف هنا وشفا بتمنى الوصفة تعجبكم 😊
دمتم بخير 🥰😊
