رز كبسة باللحمة بطريقة صحية بدون زيت
ده فيديو للوصفة كاملة بالتفصيل👇 الطريقة كاملة مكتوبة تحت برده😘
المقادير
بصله مفرومه
قطع لحم
ملح
نصف ملعقة صغيرة فلفل اسود
نصف ملعقة صغيرة شطة
2 ملعقة صغيرة بهارات كبسه
ربع ملعقة صغيرة قرفه
2 كوب عصير طماطم
كزبرة خضراء
2 لتر ماء ساخن
2 كوب ارز بسمتى
الطريقة
فى اناء على النار نضع البصله المفرومه ونقلب حتى يذبل البصل ثم نضيف قطع اللحم ونقلبهم حتى تأخذ لون ثم نضيف البهارات ملح حسب الرغبة ونصف ملعقة فلفل اسود ونصف ملعقة شطة و ملعقتين بهارت كبسه وربع ملعقة قرفه ونقلبهم حتى يندمجوا ثم نضيف كوبين عصير طماطم وكزبرة خضراء ونقلبهم ونتركه على النار حتى تتسبك الطماطم ثم نضيف الماء الساخن ونتركه على النار حتى ينضج اللحم
بعد ان ينضج اللحم نقوم بإزالتها فى طبق ونضيف كوبين ارز بسمتى فى الماء ونضع الغطاء ونتركه على نار عالية حتى يبدأ فى الغليان ثم نتركه على نار منخفضة حتى ينضج وهكذا يصبح الطبق جاهز للتقديم
وبألف هنا وشفا بتمنى الوصفة تعجبكم 😊
دمتم بخير 🥰😊
