صينية سمك مشوى صحية بدون زيت
ده فيديو للوصفة كاملة بالتفصيل👇 الطريقة كاملة مكتوبة تحت برده😘
المقادير
ثوم
طماطم
فلفل رومى
ملح
ملعقة صغيرة كمون
ملعقة صغيرة كزبرة
ربع ملعقة صغيرة شطة
ملعقة صغيرة فلفل اسود
ملعقة كبيرة خل
عصير نصف ليمونة
سمك بورى
جزر
بصل
كزبرة
نصف كوب ماء
الطريقة
اولا نقوم بتجهيز التتبلية فى بولة نضع ثوم و طماطم وفلفل رومى ونضيف البهارات ملح وكمون و كزبرة وشطة وفلفل اسود وخل وعصير نصف ليمونة ونضربهم فى الكبة وهكذا التتبيلة جاهزة
فى بولة نضع جزر مبشور وبصل شرائح (جوليان) و كزبرة خضراء ونضيف عليها ملعقة كبيرة من التتبيلة التى سبق تحضيرها ونقلبهم جيدا حتى يندمجوا
فى صينية نضع جزء من الخضار ونوزعه فى الصينية ونبدأ بوضع قليل من الخضار بداخل السمكة ونبدأ بوضع السمك فى الصينية فوق الخضار الان نضيف نصف كوب ماء على باقى التتبيلة التى سبق تحضيرها ونبدأ بتوزيعها على السمك وندخلها الفرن على نار عالية حتى ينضج السمك وهكذا يصبح جاهز للتقديم
وبألف هنا وشفا بتمنى الوصفة تعجبكم 😊
دمتم بخير 🥰😊
